Artist Representative… и има ли той почва у нас?

In 3. Мисли за фотографията

Последните дни, обикалайки сайтове като

http://www.artandcommerce.com/

http://idc.co.nz/index.html

http://www.margecasey.com/

и т.н., се питам кога ли някой ще се усети, каква дупка има в българският пазар за подбна artist management/artist representative агенция.

Какво представляват тези Artist Representatives /AR/?

Една бърза обиколка из горепосочените сайтове дава добра идея за дейността им – те популяризират и продават труда на художници, фотографи, дизайнери и други професионалисти в креативната сфера. Тяхни клиенти са медийни компании, рекламни агенции, колекционери…

В какво се състои ролята на една подобна агенция?

В най-общи линии: срещу определена комисионна, AR се ангажира с дейностите, свързани с популяризиренето и реализацията на резултатите от труда на даден артист – маркетинг, реклама, продажби, управление на бюджети, договаряния, разплащания и т.н.

В някои случаи дейността на агенцията може да се разпростре върху правенето на кастинги, подбора на снимачни локации, наемане на екип, получаване на разрешителни за снимки и т.н.

Комисионните, които получава един АР се движат в рамките на 15-25% от крайната печалба по конкретната поръчка.

Защо съществуват подобни агенции?

Най-вече защото 99% от професионалистите в креативната сфера не са добри бизнесмени. Нещо повече, те изпитват силна неприязън към “некреативните” усилия свързани с продажбата на плодовете от труда им. За повечето от тях, усилията свързани с намирането на клиенти, договарянето на условия и боравенето с плащания са досадна дейност, която пречи на реализацията им като артисти, отнемайки твърде много от времето им.

Като оставим настрана емоционалната страна на нещата, в този бизнес има една много проста логика: ако имаш един талантлив артист – най-печелившата стратегия е да го оставиш да се концентрира върху това, в което е най-добър – творчеството. Не му пълни главата със счетоводни проблеми, не го занимавай с маркетинг и не го срещай с клиенти, освен ако не е абсолютно наложително. Дай му времето и комфорта необходими, за да даде най-доброто от себе си.

Някой умен човек се е сетил, че експлоатацията на желанието на артистите да се занимават само с креативна дейност – може да бъде източник на сериозни доходи.

С какво един AR е полезен за артиста?

Освен очевидното избавление от бюрократщината, добрият AR може да помогне на артиста да получи парите си без проблеми и доста често може да договори с клиента по-висок хонорар, отколкото самият артист би могъл.
Добрият AR винаги ще направи много по-ефикасна реклама на даден артист, просто защото е специалист в това – знае къде, кога, колко и как да рекламира, за да постигне максимален ефект с минимум средства.

Работата на AR не е лесна и не е за всеки – трябва да имаш доста връзки в определена сфера, трябва да умееш да продаваш добре, трябва да имаш своите канали за ПР и реклама, трябва да си наясно с това как се въртят пари – приходи, разходи, печалби, данъци… и най-важното – трябва да разбираш от стоката, която продаваш!

Другият задължителен талант, който е нужен за тази дейност, е умението да общуваш с артисти. След почти 15 години в този бранш смело мога да кажа, че това е най-трудната задача.Творците в креативната сфера са особняци, чувствителни и твърде често – доста разсеяни.

Идея нямам има ли в БГ човек, който да се справи със всичко това, но се надявам някой ден някой да се престраши. Защото, както със всичко останало тук – за да е навреме с един нов бизнес, човек трябва да изпревари времето си.

Comments

  1. Evoljucijata na pazara suzdava takiva agencii. Ako njama pazar, ili toi e latenten, takiva agencii sa leeeeko izlishni.
    Tuk (DE) e pulno s takiva “agenturi”, predstavjashti fotografi ot razlichni kategorii i ivuzrasti.
    Mnogo mi se iska edin den da im atakava institucija i u nas !

  2. На някои отдавна ни е хрумвало, но пазарът е толкова микроскопичен и без перспектива за особен растеж (то на 7 милиона източноевропейски народ няма и как да се развие в бъдеще), че няма абсолютно никакъв смисъл – 5 фотографа и 10 клиента, които се познават и си пият кафето през ден… Такава агенция ще затвори кепенците на втората седмица :)

  3. Абе то не е до 7-те милиона, според мен, щото една Австрия е 8, пък имат поне 5 такива агенции и то на много високо ниво. При това доста успешно “изнасят” артистите си и навън.

    За мен проблемите са по-скоро в това, че у нас липсват хора, които да са хем достатъчно предприемчиви за да движат нещо такова, хем да разбират достатъчно от тази материя.

    Иначе аз, примерно, бих дал 15% от приходите си, за да ме промотира/менажира някой кадърен човек. Ако събере 15-тина като мен, да ни “продава” добре и няма да му дреме за мащабите на пазара.

  4. Може би, ако има подобна агенция, ще благоприятства не само развитието на артистите, но и на пазара като цяло в България.

    Дори наскоро възнамерявах да пускам тема в “един” фотографски форум :) с въпроса: “Кой в България се занимава с подобна дейност?”.

    И аз бих дал 15%, че дори и 20% от приходите си на подобна агенция.
    Много от нас биха дали – въпросът е на кого да ги дадем? :)

  5. Цитат от n1x0n: “Иначе аз, примерно, бих дал 15% от приходите си, за да ме промотира/менажира някой кадърен човек”.
    Цитат от Владимир Стоянов: “И аз бих дал 15%, че дори и 20% от приходите си на подобна агенция”.

    Уважаеми Господа,
    Казвам се Юлиан Митев и по професия съм изкуствовед
    Адресът на електронната ми поща е: waz@mail.bg
    Скайпът ми е: uliam_mitev56
    Ако желаете обадете ми се за да обсъдим темата делово.
    С уважение: Юлиан Митев.